کد مطلب:211849 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:232

خبر دادن از ضمیر شخصی
مردی خدمت امام صادق (علیه السلام) رسید و گفت: یابن رسول الله (صلی الله علیه و اله)! من در خواب دیدم كه از شهر كوفه بیرون رفتم و به محلی رسیدم كه آن محل را می شناسم و در آن جا شیخی را دیدم كه از چوب مردی را تراشیده كه بر اسبی چوبین سوار شده بود در حالی كه شمشیری در دست داشت؛ آیا تعبیر این خواب را می دانید؟

امام فرمود: «تو مردی هستی كه تصمیم گرفته ای، وسیله ی معاش فرد دیگری را از دستش خارج كنی؛ پس بترس از خداوندی كه تو را خلق كرده است و تو را می میراند».

آن مرد گفت: شهادت می دهم كه علم به تو عطا شده است و تو آن را از معدنش، بیرون آورده ای. حال فكری كه در ذهنم بود، برای شما توضیح می دهم: مردی از همسایگان ما به علت مشكلات مالی، می خواهد ملك خود را به من بفروشد و من هم تصمیم به خرید آن ملك با قیمت بسیار كم گرفته ام؛ چون می دانستم، كسی غیر از من، طالب آن ملك نیست.

حضرت فرمود: «آیا آن مرد، ما را دوست می دارد و از



[ صفحه 39]



دشمنان ما بیزاری می جوید»؟

آن مرد گفت: آری یابن رسول الله (صلی الله علیه و آله)! او مردی نیكو صفت است و در دینش هم مستحكم است، من توبه می كنم به سوی خدای تعالی و به سوی تو از آن چه كه قصد كرده بودم، انجام دهم. سپس گفت: یابن رسول الله (صلی الله علیه و اله) اگر این مرد ناصبی بود، من می توانستم، این كار را با او بكنم؟

حضرت فرمود: «ادا كن، امانت را به كسی كه تو را امین دانست و از تو نصیحت خواست هر چند قاتل امام حسین (علیه السلام) باشد». [1] .



[ صفحه 40]




[1] منتهي الآمال.